Experiências de mediunidade em crianças: o que estamos aprendendo?

Entendemos a mediunidade como “uma experiência religiosa/espiritual durante a qual os indivíduos, frequentemente chamados de ‘médiuns’, acreditam se comunicar com (ou servir como intermediários para) espíritos de pessoas falecidas ou outras entidades espirituais” (MARALDI et al., 2023, p. 1). A pesquisa sobre mediunidade está intrinsecamente relacionada à constituição da psicologia e da psiquiatria no final do século XIX e início do século XX (ELLENBERGER, 1970). Conceitos fundamentais como mente subliminar, complexos ideoafetivos, dissociação, múltiplas personalidades, hipnose e histeria emergiram em estreita relação com os estudos sobre mediunidade. Assim, o desenvolvimento das ciências psicológicas e psiquiátricas se confunde com a investigação da mediunidade, compreendida por pioneiros da área como uma experiência reveladora sobre a psique humana e seus limites de consciência.

Diversos métodos e modelos de investigação, aplicados também em outras áreas científicas, têm sido utilizados no estudo da mediunidade. Buscam-se compreender aspectos como crenças, práticas e influências socioculturais, implicações para a saúde mental, estratégias de enfrentamento (coping), diagnóstico diferencial, a hipótese da sobrevivência da consciência, entre outros temas. Dentre os métodos mais frequentes, destacam-se: estudos etnográficos e autoetnográficos em contextos religiosos nos quais a mediunidade é prática central; estudos de caso com indivíduos que relatam experiências mediúnicas; experimentos com protocolos de duplo-cego para aferição da veracidade de alegações; pesquisas de levantamento (surveys); além de investigações neurofisiológicas e genéticas com médiuns em estado de transe.

A maioria das publicações acadêmicas sobre mediunidade é baseada em pesquisas com adultos (MARTINEZ, 2021), e apenas uma pequena parcela dessas investigações dedicou-se a explorar, por meio de relatos retrospectivos, a infância dos médiuns adultos. Esses estudos buscaram compreender o início das experiências mediúnicas, seu desenvolvimento, os sofrimentos associados e a saúde mental dos médiuns. Em contrapartida, são raras as pesquisas voltadas diretamente às experiências mediúnicas ou indicativas delas em crianças. A literatura internacional que aborda esse fenômeno infantil tende a utilizar o termo “possessão espiritual”, expressão recorrente tanto na literatura médica quanto antropológica (MARALDI; RIBEIRO; KRIPPNER, 2019). Estudos oriundos da psiquiatria transcultural, do serviço social e da antropologia, realizados em contextos non-WEIRD (Western, Educated, Industrialized, Rich and Democratic), apontam que as experiências de possessão espiritual em crianças frequentemente constituem respostas a traumas, estresse ou conflitos emocionais, funcionando também como mecanismos de enfrentamento frente a migração ou conflitos familiares (SHARP, 1990; TRANGKASOMBAT et al., 1995; REIS, 2013; CHARTONAS; BOSE, 2015).

Sistemas religiosos que praticam a mediunidade, como o espiritismo, a umbanda e o candomblé, reconhecem que tais manifestações também ocorrem na infância e adolescência. Médiuns brasileiros amplamente conhecidos, como Chico Xavier, Divaldo Franco e Yvonne do Amaral Pereira, relataram experiências com espíritos desde a infância. Embora inicialmente geradoras de sofrimento emocional, essas experiências passaram a ter significado e valor existencial à medida que foram compreendidas e acolhidas em contextos de suporte espiritual. Além desses relatos biográficos, é comum o registro, tanto na literatura religiosa quanto em contextos espíritas, umbandistas, candomblecistas ou em práticas com ayahuasca, de crianças que alegam vivenciar experiências mediúnicas.

Diante desse panorama, formulamos as seguintes questões:

  • Quem são as crianças que experienciam a mediunidade e como essa experiência se manifesta na infância?
  • O que é compreendido como mediunidade infantil e como ela é nomeada, interpretada e significada pelas crianças e por seu entorno?
  • Como se origina e se desenvolve a mediunidade em crianças?
  • Trata-se de uma experiência espontânea, estimulada ou mediada pelo contexto sociocultural?
  • Qual é o papel dos adultos e do meio sociocultural na mediação dessas experiências?
  • Que relações podem ser estabelecidas entre a mediunidade, a saúde mental e as emoções das crianças?
  • De que forma as experiências mediúnicas e a religiosidade envolvida se articulam com o desenvolvimento infantil, a aprendizagem e a construção de sentido?

Essas perguntas orientam meu projeto de pesquisa de doutorado em andamento. Dez crianças brasileiras, entre 8 e 11 anos, de diferentes crenças religiosas e regiões do país, foram entrevistadas. Segundo elas e seus responsáveis, todas apresentaram experiências indicativas de mediunidade. Busco compreender a fenomenologia das experiências, seus significados, impactos na vida das crianças, origem e possíveis continuidades, bem como o papel da cultura e das práticas espirituais familiares. Como recurso facilitador, foram solicitados desenhos durante as entrevistas. As transcrições estão sendo analisadas com base na análise temática reflexiva, conforme Braun e Clarke (2022), ainda em curso.

Retomando a pergunta do título deste artigo: o que estamos aprendendo com as experiências mediúnicas em crianças? As análises preliminares revelam um universo simbólico denso e sensível, no qual o contato com o invisível se dá de forma concreta, emocional e, muitas vezes, corporalizada. As crianças descrevem sensações como calafrios, medo repentino, vozes e presenças sem origem visível, além de imagens vívidas como olhos vermelhos, bolas de luz e figuras encapuzadas. Diante da dificuldade verbal, o desenho revela-se um recurso expressivo fundamental, permitindo que elas representem e elaborem o inominável.

As experiências não são vividas isoladamente, mas inseridas em contextos culturais e religiosos específicos, frequentemente ligados ao espiritismo, à umbanda ou a práticas familiares espirituais. Termos como “obsessor”, “mensagem”, “doutrina” e “incorporação” aparecem com naturalidade, indicando que as crianças aprendem a nomear e interpretar tais vivências a partir do repertório cultural disponível. Nesses contextos, a espiritualidade é reconhecida como parte constitutiva da infância, influenciando diretamente as formas de perceber o mundo, atribuir significados e construir relações.

Concluímos que tais experiências não são anomalias, mas eventos integrantes do cotidiano infantil, surgem em casa, na escola, durante o sono ou no brincar. A mediunidade, nesses casos, compõe um entrelaçamento entre fantasia, imaginação, sensação corporal e vida emocional. Com frequência, as presenças espirituais se associam a estados emocionais como raiva, tristeza ou alegria, indicando que a mediunidade pode funcionar como um mecanismo de elaboração psíquica e emocional. Escutar essas experiências requer ultrapassar a lógica adulta e reconhecer a criança como sujeito de experiências legítimas, com linguagens e modos próprios de expressão e existência.

Por fim, destacamos que esses achados iniciais serão aprofundados na tese e em futuras publicações. O estudo da espiritualidade e das experiências anômalas na infância mostra-se como um campo fértil, legítimo e necessário no cenário brasileiro contemporâneo.

Agradecimento (ou Fomento)

O autor agradece a FAPESP pelo financiamento concedido para a realização da presente pesquisa, sob o processo número 2020/10929-0.

Referências:

BRAUN, V.; CLARKE, V. Thematic analysis: a practical guide. London: SAGE, 2022.

CHARTONAS, D.; BOSE, R. Fighting with spirits: migration trauma, acculturative stress, and new sibling transition – a clinical case study of an 8-year-old girl with absence epilepsy. Culture, Medicine and Psychiatry, v. 39, n. 4, p. 698-724, 2015.

ELLENBERGER, H. F. The discovery of the unconscious: the history and evolution of dynamic psychiatry. New York: Basic Books, 1970.

MARALDI, E. O. et al. Social support, help-seeking behaviors, and positive/negative affect among individuals reporting mediumship experiences. International Journal of Latin American Religions, v. 7, n. 1, p. 1-16, 2023. DOI: 10.1007/s41603-023-00197-7.

MARALDI, E. O.; RIBEIRO, R. N.; KRIPPNER, S. Cultural and group differences in mediumship and dissociation: exploring the varieties of mediumistic experiences. International Journal of Latin American Religions, v. 3, p. 170–192, 2019. DOI: 10.1007/s41603-019-00076-0.

MARTINEZ, M. D. Can children experience mediumship? Exploring research possibilities on mediumship in childhood. [vídeo]. YouTube, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=roo6UAnhl-4&t=3s. Acesso em: 27 maio 2025.

REIS, R. Children enacting idioms of witchcraft and spirit possession as a response to trauma: therapeutically beneficial, and for whom? Transcultural Psychiatry, v. 50, n. 5, p. 622-643, 2013.

SHARP, L. A. Possessed and dispossessed youth: spirit possession of school children in Northwest Madagascar. Culture, Medicine and Psychiatry, v. 14, n. 3, p. 339-364, 1990.

TRANGKASOMBAT, U.; SU-UMPAN, U.; CHURUJIPORN, V. Epidemic dissociation among school children in Southern Thailand. Dissociation, v. 8, n. 3, p. 130–141, 1995.

Mediumship Experiences in Children: What Are We Learning?

We understand mediumship as “a religious/spiritual experience during which individuals, often referred to as ‘mediums’, believe they communicate with (or serve as intermediaries for) spirits of deceased people or other spiritual entities” (MARALDI et al., 2023, p. 1). The study of mediumship is deeply intertwined with the formation of psychology and psychiatry in the late 19th and early 20th centuries (ELLENBERGER, 1970). Core psychological and psychiatric concepts such as the subliminal mind, ideo-affective complexes, dissociation, multiple personalities, hypnosis, and hysteria emerged in close relation to mediumship research. Thus, the development of psychological and psychiatric sciences is inseparable from the study of mediumship, understood by early scholars as an experience capable of revealing insights about the human psyche and the limits of consciousness.

Various investigative methods and models, also used in other scientific fields, have been employed in the study of mediumship. These seek to understand aspects such as beliefs, practices, sociocultural influences, implications for mental health, coping strategies, differential diagnoses, the survival-of-consciousness hypothesis, and more. Among the main methods are: ethnographic and autoethnographic studies in religious contexts where mediumship is central; case studies involving individuals who report mediumistic experiences; blind experimental protocols to assess the accuracy of such claims; survey-based research; as well as neurophysiological and genetic studies of mediums in trance states.

Most academic publications on mediumship are based on research with adults (MARTINEZ, 2021) and only a small portion investigates the childhood of adult mediums through retrospective accounts. These studies aim to understand the onset of mediumistic experiences, their development, any suffering involved and medium’s mental health. In contrast, studies that directly explore mediumship in children, or experiences indicative of it, are rare. The international literature addressing these phenomena in children often uses the term “spirit possession,” which appears interchangeably in both medical and anthropological fields (MARALDI; RIBEIRO; KRIPPNER, 2019). Transcultural psychiatry, social work, and anthropology studies conducted in non-WEIRD contexts (Western, Educated, Industrialized, Rich and Democratic), suggest that spiritual possession in children often arises as a response to trauma, stress, or emotional conflict and may serve as a coping strategy in the face of migration or family tensions (SHARP, 1990; TRANGKASOMBAT et al., 1995; REIS, 2013; CHARTONAS; BOSE, 2015).

Religious systems that practice mediumship, such as Spiritism, Umbanda, and Candomblé, recognize that mediumistic phenomena also manifest in children and adolescents. Brazilian mediums such as Chico Xavier, Divaldo Franco, and Yvonne do Amaral Pereira reported having their first spiritual experiences during childhood. Although initially distressing, these experiences gained meaning and existential value once they were understood and embraced within a supportive spiritual context. In addition to biographical accounts, children who report such experiences are commonly found in religious literature and in Spiritism, Umbanda, Candomblé, and ayahuasca contexts.

Given this scenario, we pose the following research questions:

  • Who are the children who experience mediumship, and how does this phenomenon manifest in childhood?
  • How is childhood mediumship understood, named, interpreted, and given meaning by children and their environments?
  • How does mediumship originate and develop in children?
  • Is it a spontaneous experience, or is it stimulated or mediated by sociocultural contexts?
  • What role do adults and sociocultural contexts play in mediating these experiences?
  • What relationships can be established between mediumship, mental health, and children’s emotions?
  • How do mediumistic experiences and the associated religiosity relate to child development, learning, and the construction of meaning?

These are the questions that guide my ongoing doctoral research. Ten Brazilian children, aged 8 to 11, from diverse belief systems and regions, were interviewed. According to them and their guardians, all presented experiences are indicative of mediumship. The aims of my research are to understand the phenomenology or the characteristics of these experiences, the meanings and interpretations assigned by the children, the impact of these experiences in their lives, their origins and possible continuity, as well as the role of culture and religious practices within the family. Drawings were used during interviews to facilitate communication. Transcriptions are being analyzed using reflexive thematic analysis (BRAUN; CLARKE, 2022), which is still in progress.

Returning to the article’s title question: what are we learning from children’s mediumistic experiences? Preliminary analyses reveal a dense and sensitive symbolic universe in which contact with the invisible is experienced concretely, emotionally, and often corporeally. Children report physical and emotional sensations such as chills, sudden fear, sometimes fleeting, sometimes persistent, voices or presences without a visible source, as well as visions of figures with striking features: red eyes, cloaks, glowing orbs. Faced with the difficulty of verbalizing such experiences, drawing emerges as a key expressive resource, offering a visual and affective language through which the ineffable can be given shape and elaborated.

These experiences are not isolated anomalies but are integrated into the children’s everyday lives, occurring at home, at school, during sleep, or while playing. Mediumship, in these contexts, becomes a living, dynamic reality that interweaves imagination, fantasy, bodily sensations, and social interactions. Terms such as “obsessor”, “message”, “doctrine”, and “incorporation” appear naturally, indicating that children learn to name and interpret such experiences based on the cultural repertoire available to them. In these contexts, spirituality is recognized as a constitutive part of childhood, directly influencing the ways of perceiving the world, assigning meaning, and building relationships.

Frequently, spiritual presences are associated with emotional states such as anger, sadness, or joy, suggesting that mediumship may serve as a complex mode of emotional and psychic elaboration during childhood. Listening to such experiences demands that we go beyond adult-centered logic and recognize children as subjects of legitimate experiences, with their own ways of expressing and understanding the world.

Finally, we emphasize that these initial findings will be further developed in the dissertation and in future publications and presentations. The study of spirituality and of anomalous or non-ordinary experiences, particularly mediumship in childhood, emerges as a fertile and necessary field in Brazil today.

Acknowledgement (or Funding)

The author thanks FAPESP for the funding for the development of this research, under the grant number 2020/10929-0.

 

References:

BRAUN, V.; CLARKE, V. Thematic analysis: a practical guide. London: SAGE, 2022.

CHARTONAS, D.; BOSE, R. Fighting with spirits: migration trauma, acculturative stress, and new sibling transition – a clinical case study of an 8-year-old girl with absence epilepsy. Culture, Medicine and Psychiatry, v. 39, n. 4, p. 698-724, 2015.

ELLENBERGER, H. F. The discovery of the unconscious: the history and evolution of dynamic psychiatry. New York: Basic Books, 1970.

MARALDI, E. O. et al. Social support, help-seeking behaviors, and positive/negative affect among individuals reporting mediumship experiences. International Journal of Latin American Religions, v. 7, n. 1, p. 1-16, 2023. DOI: 10.1007/s41603-023-00197-7.

MARALDI, E. O.; RIBEIRO, R. N.; KRIPPNER, S. Cultural and group differences in mediumship and dissociation: exploring the varieties of mediumistic experiences. International Journal of Latin American Religions, v. 3, p. 170–192, 2019. DOI: 10.1007/s41603-019-00076-0.

MARTINEZ, M. D. Can children experience mediumship? Exploring research possibilities on mediumship in childhood.

. YouTube, 2021. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=roo6UAnhl-4&t=3s. Accessed on: May 27, 2025.

REIS, R. Children enacting idioms of witchcraft and spirit possession as a response to trauma: therapeutically beneficial, and for whom? Transcultural Psychiatry, v. 50, n. 5, p. 622-643, 2013.

SHARP, L. A. Possessed and dispossessed youth: spirit possession of school children in Northwest Madagascar. Culture, Medicine and Psychiatry, v. 14, n. 3, p. 339-364, 1990.

TRANGKASOMBAT, U.; SU-UMPAN, U.; CHURUJIPORN, V. Epidemic dissociation among school children in Southern Thailand. Dissociation, v. 8, n. 3, p. 130–141, 1995.