Competências para o Manejo Clínico de Espiritualidade na Psicoterapia

Observa-se um aumento de publicações científicas sobre o tema da religiosidade e espiritualidade (R/E), que apontam tanto seu potencial benéfico quanto prejudicial na área da saúde mental (GARSSEN, VISSER & POOL, 2020). Tais estudos evidenciam a necessidade de profissionais da saúde estarem cientes das implicações deste tema no contexto clínico.

Dentre os efeitos positivos, destaca-se que a espiritualidade pode ajudar pessoas com doenças graves, além de trazer melhores resultados de saúde aos pacientes, como diminuição de sintomas depressivos, menor risco de mortalidade, menor consumo de tabaco, álcool, maconha e drogas ilícitas, menor comportamento suicida e melhor qualidade de vida (BALBONI, VANDERWEELE, DOAN-SOARES & LONG ET AL., 2022). Porém, R/E também podem estar associadas a resultados negativos, como sentimentos de punição (coping R/E negativo) em familiares e cuidadores de crianças com câncer (ROSSATO, BENFATO, ULLÁN & SCORSOLINI-COMIN, 2022) e a lutas espirituais (CAMPBELL, 2022).

Para lidar com tais questões, aconselha-se que profissionais da área da saúde realizem programas de treinamento em saúde mental que abranjam áreas de diversidade e multiculturalismo, sendo a R/E uma delas (PEARCE, PARGAMENT, OXHANDLER, VIETEN E WONG, 2020). Por um lado, as pessoas querem falar sobre suas experiências R/E, mas têm medo de como tais experiências serão interpretadas (ROXBURGH & EVENDEN, 2016). Por outro, os profissionais, em sua maioria, não possuem treinamento específico sobre o tema, tendo em vista que estudos revelam que os psicoterapeutas tendem a desconhecer, ignorar ou mesmo subestimar o papel das experiências de R/E e anômalas na psicoterapia (ROXBURGH & EVENDEN, 2016).

Assim, identifica-se uma lacuna no campo entre as preferências de pacientes e a formação profissional, destacando a necessidade de treinamento em competências espirituais para cuidados de saúde mental (OXHANDLER, CANDA, POLSON, HUSAIN, PARRISH, 2024), já que existe um círculo vicioso entre a demanda e a falta de treinamento em questões de S/R na área da saúde (RADDATZ, MOTTA E ALMINHANA, 2019).

Devido à falta de treinamento, os psicoterapeutas muitas vezes se veem inseguros sobre como abordar essas questões na prática, levando à criação de barreiras como desconforto com o assunto, a crença de que esse tema não é da alçada do clínico ou que é irrelevante para a terapia, preconceitos, medo de impor sua própria perspectiva religiosa/espiritual ao paciente, entre outros (ESPERANDIO & MACHADO, 2018). Neste sentido, tais entraves podem ser minimizadas com treinamento adequado sobre o tema (OXHANDLER ET AL., 2024).

Essa pesquisa foi realizada para o desenvolvimento da tese de doutorado desta pesquisadora, tendo como objetivo principal identificar e desenvolver as competências de psicoterapeutas para o manejo clínico de questões relacionadas à religiosidade, espiritualidade e experiências anômalas. Entendendo-se por competências, os conhecimentos, habilidades e atitudes que o profissional possui sobre o tema em questão. Para isso, foram desenvolvidos três estudos. O primeiro foi um estudo teórico que busco identificar na literatura como psicoterapeutas realizavam o manejo clínico de tais questões na prática clínica. O segundo estudo tratou do desenvolvimento e da validação do instrumento psicométrico denominado CRESEAP (Questionário de Competências para o Manejo Clínico de Religiosidade, Espiritualidade, Secularidade e Experiências Anômalas na Psicoterapia) para identificação das competências de psicoterapeutas para a abordagem do tema na clínica. O terceiro estudo verificou a eficácia de um treinamento para o manejo clínico de religiosidade, espiritualidade, secularidade e experiências incomuns na psicoterapia para psicoterapeutas.

Como Psicoterapeutas realizam o Manejo Clínico de Espiritualidade na Clínica?

Os resultados deste estudo teórico mostraram que, apesar do pequeno número de psicoterapeutas que abordam o assunto, existem habilidades necessárias para que o tema seja tratado de maneira ética e respeitosa. Algumas das intervenções foram baseadas em crenças R/E, envolvendo, por vezes, preceitos religiosos tomados do budismo e do cristianismo, além de estarem embasados também em experiências anômalas, como “experiências de quase morte”, por exemplo. Também foram utilizadas orações, meditações, relaxamento e imagens mentais, entre outras ferramentas de apoio. As intervenções mostraram-se eficazes em relação à depressão grave, alívio do estresse, doença de Crohn, além de contribuírem para a promoção do bem-estar, otimismo, generosidade, esperança e autoestima dos pacientes (NARDINI-BUBOLS, 2022).

Construção do Instrumento “Questionário de Competências para o Manejo Clínico de Religiosidade, Espiritualidade, Secularidade e Experiências Anômalas na Psicoterapia” (CRESEAP)

Este estudo teve um delineamento quantitativo transversal exploratório, com coleta de dados via Qualtrics. A elaboração do CRESEAP foi realizada em duas etapas. Etapa 1: fundamentação teórica; construção da versão preliminar; análise semântica dos itens por 10 juízes especialistas recrutados por conveniência. Etapa 2: estudo piloto com uma amostra de conveniência de 238 psicoterapeutas, recrutados por redes sociais (método snowball). Foram realizadas análises fatoriais exploratórias e de fidedignidade. O instrumento CRESEAP apresentou evidências de validade de conteúdo e evidências iniciais de validade psicométrica. Possui 29 questões quantitativas e quatro qualitativas que se mostraram eficazes no reconhecimento de cinco fatores identificados por meio da Análise Fatorial Exploratória: 1. Abertura, acolhimento e consideração ao tema na psicoterapia; 2. A espiritualidade do psicoterapeuta na relação terapêutica; 3. Diagnóstico diferencial; 4. Investigação clínica; e 5. Autoconsciência. Até o momento, pelo que se saiba, o CRESEAP é o primeiro instrumento brasileiro que mede tais competências, e espera-se que contribua para a área clínica, especialmente para a prática de psicoterapeutas no que diz respeito ao manejo clínico deste tema (NARDINI-BUBOLS, SERRA, OLINTO & IRIGARAY, 2025).

Um Estudo Piloto sobre Treinamento de Competências Religiosas e Espirituais em Psicólogos Brasileiros

Este estudo piloto buscou verificar a eficácia de um treinamento sobre competências para o manejo clínico de questões relacionadas à religiosidade, espiritualidade, secularidade e experiências incomuns na psicoterapia para 46 psicólogos psicoterapeutas brasileiros.  Tratou-se de um treinamento online síncrono de 15 horas para os participantes que responderam ao CRESEAP, à Escala ARES e aos itens Religiosidade Instrínseca da Escala P-DUREL antes e após a intervenção.

Foi possível observar um aumento estatisticamente significativo na pontuação total do CRESEAP, indicando que as competências medidas foram desenvolvidas de forma satisfatória. A escala P-DUREL (IR) apresentou correlação positiva no pré-teste com a subescala “Espiritualidade do Terapeuta na Relação Terapêutica” do CRESEAP, e após o treinamento, deixando de existir, demonstrando que as crenças espirituais e religiosas dos participantes não estavam mais interferindo na intervenção clínica. A escala ARES apresentou relação positiva com a subescala “Diagnóstico Diferencial” no pré-teste e, no pós-teste, essa associação deixou de existir, indicando que todos os psicoterapeutas podem realizar o diagnóstico diferencial, independentemente de sua fé.

Portanto, o treinamento online provou ser eficaz para o desenvolvimento de competências R/E em psicoterapeutas brasileiros, oferecendo recursos baseados em evidências para apoiar intervenções sobre esse tema. Sugere-se que outros estudos sejam realizados com um número maior de participantes e com grupos comparativos de terapeutas (NARDINI-BUBOLS, COSTA, MORET-TATAY & IRIGARAY, 2024).

A partir destes estudos realizados no doutorado da pesquisadora, foi desenvolvido um breve manual de orientação intitulado “Desenvolvimento de Competências para o Manejo Clínico de Espiritualidade na Psicoterapia: um manual para psicoterapeutas”, no intuito de orientar a prática clínica dos psicoterapeutas (NARDINI-BUBOLS & IRIGARAY, 2022).

Conclusões: Verificou-se que é possível abordar o tema no setting clínico com condutas baseadas em evidências científicas, através do desenvolvimento de competências para o adequado manejo clínico. Faz-se importante ressaltar a necessidade de constante atualização sobre esse assunto, por isso, indica-se que novos estudos envolvendo instrumentos como o CRESEAP sejam realizados, assim como capacitações que contribuam para o desenvolvimento de competências dos profissionais para o manejo clínico de R/E.

ACESSE A ESCALA

Referências

BALBONI TA, VANDERWEELE TJ, DOAN-SOARES SD, LONG KNG, FERRELL BR, FITCHETT G, KOENIG HG, BAIN PA, PUCHALSKI C, STEINHAUSER KE, SULMASY DP, KOH HK. Spirituality in serious illness and health. JAMA 328(2):184–197. https://doi.org/10.1001/jama . 2022. 11086. Erratum in: JAMA. 2022. Aug 23;328(8):780

CAMPBELL, M. When faith hurts: clients’ experience of the therapeutic relationship and a counselor’s way of being on the resolution of religious and spiritual struggles. Journal Pastoral Care Counsel. 76(4):234–244. 2022. https://doi.org/10.1177/15423050221116542

ESPERANDIO, M.R.G., MACHADO, G.A.S. Brazilian physicians’ beliefs and attitudes toward patients’ spirituality: implications for clinical practice. J Relig Health. 2018.  58(4):1172–1187. https://doi.org/10.1007/s10943-018-0707-y

GARSSEN B, VISSER A, POOL G. Does spirituality or religion positively affect mental health? Metaanalysis of longitudinal studies. Int J Psychol Relig 31(1):4–20. 2021. https://doi.org/10.1080/10508619.2020.1729570

NARDINI-BUBOLS, M. Clinical management of issues about spirituality, religiosity and anomalous experiences in psychotherapy: identification, training and evaluation. Doctoral Thesis in Clinical Psychology. Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul, 2022.

NARDINI-BUBOLS, M., IRIGARAY, T.Q., Desenvolvimento de Competências para o Manejo Clínico de Espiritualidade na Psicoterapia: um manual para psicoterapeutas. Porto Alegre: Edipucrs, 2022.

NARDINI-BUBOLS, M., COSTA, D. B., MORET-TATAY, C., & IRIGARAY, T. Q. Effects of the Religious and Spiritual Competencies Training in Brazilian Psychologists: A Pilot Study. International Journal of Latin American Religions, v. 8, n. 1, p. 209-224, 2024.

NARDINI-BUBOLS, M., SERRA, J. G., OLINTO, M. F. H., & IRIGARAYA, T. Q. Questionnaire of Competencies for the Management of Spirituality in Psychotherapy: a pilot study with Brazilian psychotherapists. International Journal of Latin American Religions, p. 1-17, 2025.

OXHANDLER, H.K., CANDA, E.R., POLSON, E.C., HUSAIN, A., PARRISH, D.E. Promoting religious and spiritual competencies in clinical social work: Considerations, potential barriers, and supports. Spiritual Clin Pract. 2024. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/scp0000364

PEARCE, M.J., PARGAMENT, K.I., OXHANDLER, H.K., VIETEN, C., WONG, S. Novel online training program improves spiritual competencies in mental health care. Spiritual Clin Pract. 2020. 7(3):145. https://doi.org/10.1037/scp0000208

RADDATZ, J.S., MOTTA, R.F., ALMINHANA, L.O. Religiosidade/Espiritualidade na Prática Clínica: Círculo vicioso entre demanda e ausência de treinamento. Psico-USF. 2019. 24:699–709. https://doi.org/10.1590/1413- 82712019240408

ROSSATO, L., BENFATO, J.C., ULLÁN, A.M., SCORSOLINI-COMIN, F. Religious-spiritual experiences of Family members and caregivers of children and adolescents with cancer. Palliat Support Care 20(5):711–719. 2022.https://doi.org/10.1017/S1478951521001590

ROXBURGH, E. C., & EVENDEN, R. E. ‘It’s about having exposure to this’: investigating the training needs of therapists in relation to the issue of anomalous experiences. British Journal of Guidance & Counselling. 2016. 44(5), 540-549.

Competencies for the Clinical Management of Spirituality in Psychotherapy

There has been an increase in scientific publications on the topic of religiosity and spirituality (R/S), pointing to both its beneficial and harmful potential in the area of mental health (GARSSEN, VISSER & POOL, 2020). Such studies highlight the need for health professionals to be aware of the implications of this topic in the clinical context.

Among the positive effects, it is noteworthy that spirituality can help people with serious illnesses, in addition to bringing better health outcomes to patients, such as reduced depressive symptoms, lower risk of mortality, lower consumption of tobacco, alcohol, marijuana, and illicit drugs, lower suicidal behavior, and better quality of life (BALBONI, VANDERWEELE, DOAN-SOARES & LONG ET AL., 2022). However, R/E can also be associated with negative outcomes, such as feelings of punishment (negative R/E coping) in family members and caregivers of children with cancer (ROSSATO, BENFATO, ULLÁN & SCORSOLINI-COMIN, 2022) and spiritual struggles (CAMPBELL, 2022).

To address such issues, it is advisable for healthcare professionals to undertake mental health training programs that cover areas of diversity and multiculturalism, with R/E being one of them (PEARCE, PARGAMENT, OXHANDLER, VIETEN, & WONG, 2020). On the one hand, people want to talk about their R/E experiences, but they are afraid of how such experiences will be interpreted (ROXBURGH & EVENDEN, 2016). On the other hand, most professionals do not have specific training on the subject, given that studies reveal that psychotherapists tend to be unaware of, ignore, or even underestimate the role of R/E and anomalous experiences in psychotherapy (ROXBURGH & EVENDEN, 2016).

Thus, a gap is identified in the field between patient preferences and professional training, highlighting the need for training in spiritual competencies for mental health care (OXHANDLER, CANDA, POLSON, HUSAIN, PARRISH, 2024), since there is a vicious circle between demand and lack of training in S/R issues in the health field (RADDATZ, MOTTA, & ALMINHANA, 2019). 

Due to lack of training, psychotherapists often find themselves unsure about how to address these issues in practice, leading to the creation of barriers such as discomfort with the subject, the belief that this topic is not within the clinician’s purview or that it is irrelevant to therapy, prejudice, fear of imposing one’s own religious/spiritual perspective on the patient, among others (ESPERANDIO & MACHADO, 2018). In this sense, such obstacles can be minimized with adequate training on the subject (OXHANDLER ET AL., 2024). 

This research was conducted for the development of this researcher’s doctoral thesis, with the main objective of identifying and developing the competencies of psychotherapists for the clinical management of issues related to religiosity, spirituality, and anomalous experiences. Competencies are understood as the knowledge, skills, and attitudes that the professional has on the subject in question. To this end, three studies were developed. The first was a theoretical study that sought to identify in the literature how psychotherapists clinically managed such issues in clinical practice. The second study dealt with the development and validation of a psychometric instrument called CRESEAP (Questionnaire on Competencies for the Clinical Management of Religiosity, Spirituality, Secularity, and Anomalous Experiences in Psychotherapy) to identify psychotherapists’ competencies for addressing the topic in clinical practice. The third study verified the effectiveness of training for the clinical management of religiosity, spirituality, secularity, and unusual experiences in psychotherapy for psychotherapists.

How do psychotherapists conduct clinical management of spirituality in the clinic?

The results of this theoretical study showed that, despite the small number of psychotherapists who address the subject, there are skills necessary for the topic to be treated in an ethical and respectful manner. Some of the interventions were based on R/E beliefs, sometimes involving religious precepts taken from Buddhism and Christianity, as well as being based on anomalous experiences, such as “near-death experiences,” for example. Prayers, meditations, relaxation, and mental imagery, among other support tools, were also used. The interventions proved effective in relation to severe depression, stress relief, Crohn’s disease, and contributed to promoting well-being, optimism, generosity, hope, and self-esteem in patients (NARDINI-BUBOLS, 2022).

Construction of the Instrument “Questionnaire of Competencies for the Clinical Management of Religiosity, Spirituality, Secularity, and Anomalous Experiences in Psychotherapy” (CRESEAP)

This study had an exploratory quantitative cross-sectional design, with data collection via Qualtrics. The CRESEAP was developed in two stages. Stage 1: theoretical foundation; construction of the preliminary version; semantic analysis of the items by 10 expert judges recruited for convenience. Stage 2: pilot study with a convenience sample of 238 psychotherapists, recruited through social networks (snowball method). Exploratory and reliability factor analyses were performed. The CRESEAP instrument showed evidence of content validity and initial evidence of psychometric validity. It has 29 quantitative and four qualitative questions that proved effective in recognizing five factors identified through Exploratory Factor Analysis: 1. Openness, acceptance, and consideration of the topic in psychotherapy; 2. The psychotherapist’s spirituality in the therapeutic relationship; 3. Differential diagnosis; 4. Clinical investigation; and 5. Self-awareness. To date, as far as is known, CRESEAP is the first Brazilian instrument to measure such competencies, and it is expected to contribute to the clinical field, especially to the practice of psychotherapists with regard to the clinical management of this topic (NARDINI-BUBOLS, SERRA, OLINTO & IRIGARAY, 2025).

A Pilot Study on Religious and Spiritual Competence Training for Brazilian Psychologists

This pilot study sought to verify the effectiveness of training on competencies for the clinical management of issues related to religiosity, spirituality, secularity, and unusual experiences in psychotherapy for 46 Brazilian psychotherapists.  It was a 15-hour synchronous online training for participants who responded to the CRESEAP, the ARES Scale, and the Intrinsic Religiosity items of the P-DUREL Scale before and after the intervention. 

A statistically significant increase in the total CRESEAP score was observed, indicating that the measured competencies were satisfactorily developed. The P-DUREL (IR) scale showed a positive correlation in the pre-test with the CRESEAP subscale “Therapist Spirituality in the Therapeutic Relationship,” and after the training, this correlation ceased to exist, demonstrating that the participants’ spiritual and religious beliefs were no longer interfering with the clinical intervention. The ARES scale showed a positive relationship with the “Differential Diagnosis” subscale in the pre-test, and in the post-test, this association ceased to exist, indicating that all psychotherapists can perform differential diagnosis, regardless of their faith. 

Therefore, online training proved to be effective for the development of R/E skills in Brazilian psychotherapists, offering evidence-based resources to support interventions on this topic. It is suggested that further studies be conducted with a larger number of participants and with comparative groups of therapists (NARDINI-BUBOLS, COSTA, MORET-TATAY & IRIGARAY, 2024).

Based on these studies conducted during the researcher’s doctoral program, a brief guidance manual entitled “Development of Competencies for the Clinical Management of Spirituality in Psychotherapy: a manual for psychotherapists” was developed and published by Edipucrs in 2022, with the aim of guiding the clinical practice of psychotherapists.

Conclusions: It was found that it is possible to address the topic in the clinical setting with behaviors based on scientific evidence, through the development of skills for adequate clinical management. It is important to emphasize the need for constant updating on this subject, so it is recommended that new studies involving instruments such as CRESEAP be carried out, as well as training that contributes to the development of professionals’ skills for the clinical management of R/E.

ACCESS THE SCALE

References

BALBONI TA, VANDERWEELE TJ, DOAN-SOARES SD, LONG KNG, FERRELL BR, FITCHETT G, KOENIG HG, BAIN PA, PUCHALSKI C, STEINHAUSER KE, SULMASY DP, KOH HK. Spirituality in serious illness and health. JAMA 328(2):184–197. https://doi.org/10.1001/jama . 2022. 11086. Erratum in: JAMA. 2022. Aug 23;328(8):780

CAMPBELL, M. When faith hurts: clients’ experience of the therapeutic relationship and a counselor’s way of being on the resolution of religious and spiritual struggles. Journal Pastoral Care Counsel. 76(4):234–244. 2022. https://doi.org/10.1177/15423050221116542

ESPERANDIO, M.R.G., MACHADO, G.A.S. Brazilian physicians’ beliefs and attitudes toward patients’ spirituality: implications for clinical practice. J Relig Health. 2018.  58(4):1172–1187. https://doi.org/10.1007/s10943-018-0707-y

GARSSEN B, VISSER A, POOL G. Does spirituality or religion positively affect mental health? Metaanalysis of longitudinal studies. Int J Psychol Relig 31(1):4–20. 2021. https://doi.org/10.1080/10508619.2020.1729570

NARDINI-BUBOLS, M. Clinical management of issues about spirituality, religiosity and anomalous experiences in psychotherapy: identification, training and evaluation. Doctoral Thesis in Clinical Psychology. Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul, 2022.

NARDINI-BUBOLS, M., IRIGARAY, T.Q., Desenvolvimento de Competências para o Manejo Clínico de Espiritualidade na Psicoterapia: um manual para psicoterapeutas. Porto Alegre: Edipucrs, 2022.

NARDINI-BUBOLS, M., COSTA, D. B., MORET-TATAY, C., & IRIGARAY, T. Q. Effects of the Religious and Spiritual Competencies Training in Brazilian Psychologists: A Pilot Study. International Journal of Latin American Religions, v. 8, n. 1, p. 209-224, 2024.

NARDINI-BUBOLS, M., SERRA, J. G., OLINTO, M. F. H., & IRIGARAYA, T. Q. Questionnaire of Competencies for the Management of Spirituality in Psychotherapy: a pilot study with Brazilian psychotherapists. International Journal of Latin American Religions, p. 1-17, 2025.

OXHANDLER, H.K., CANDA, E.R., POLSON, E.C., HUSAIN, A., PARRISH, D.E. Promoting religious and spiritual competencies in clinical social work: Considerations, potential barriers, and supports. Spiritual Clin Pract. 2024. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/scp0000364

PEARCE, M.J., PARGAMENT, K.I., OXHANDLER, H.K., VIETEN, C., WONG, S. Novel online training program improves spiritual competencies in mental health care. Spiritual Clin Pract. 2020. 7(3):145. https://doi.org/10.1037/scp0000208

RADDATZ, J.S., MOTTA, R.F., ALMINHANA, L.O. Religiosidade/Espiritualidade na Prática Clínica: Círculo vicioso entre demanda e ausência de treinamento. Psico-USF. 2019. 24:699–709. https://doi.org/10.1590/1413- 82712019240408

ROSSATO, L., BENFATO, J.C., ULLÁN, A.M., SCORSOLINI-COMIN, F. Religious-spiritual experiences of Family members and caregivers of children and adolescents with cancer. Palliat Support Care 20(5):711–719. 2022.https://doi.org/10.1017/S1478951521001590

ROXBURGH, E. C., & EVENDEN, R. E. ‘It’s about having exposure to this’: investigating the training needs of therapists in relation to the issue of anomalous experiences. British Journal of Guidance & Counselling. 2016. 44(5), 540-549.